Week 21

Naar de vorige week

Maandag, 23 mei, We laten Rügen voor wat het is, een mooi eiland met fraaie natuur maar toch wel een beetje veel lege vakantiehuisjes, zomers is het vast en zeker drukker. We gaan naar Camping Schwaan, een camping in het dorpje Schwaan - ook nooit van gehoord. De reis begint moeizaam door een file wegens wegwerkzaamheden maar daarna kunnen we vlot doorrijden en om half twee staan we in Schwaan. Wel vond Mw. Tomtom het nodig om de laatste 20 km dwars door de velden te gaan over wederom smalle weggetjes, ja zo kom je nog eens ergens. De camping ziet er gezellig uit met meerdere kleinere velden, dat spreekt ons aan. Wel is er een omslachtig systeem met een chip die je overal voor nodig hebt en waar 10 euro op staat voor douchen, wasmachine, slagboom enz. maar het werkt wel goed.
En dan dit nog!! Waar we ons eerst over verbaasden krijgt ineens een plaatsje, je merkt aan heel veel dingen dat in de hoofden van een flink aantal mensen de omslag van de geleide economie naar de markt economie nog niet echt aangekomen is. Zie o.a. het verslag van gisteren 22 mei: "Het is nog geen twaalf uur" of "Apfelstrudel ist mit Sahne und Eis" of de verhalen die we horen over de slagboom die tussen 13.00 en 15.00 uur gesloten is en echt pas om 15.00.00 open gaat en niet eerder terwijl de campingbaas er om kwart voor drie al naast staat. Enerzijds moet je er om lachen maar het geeft heel verdrietig aan wat het regiem met die mensen gedaan heeft en dat ze na zovele jaren zichzelf nog steeds niet hervonden hebben.

Dinsdag, 24 mei, Voor vandaag staat een bezoek aan de Hanzestad Rostock op het programma. Het is en half uur rijden en we parkeren midden in de stad onder een gigantisch winkelcentrum. We stappen in de lift, letten niet op en staan zomaar op de derde etage wat een super fraai beeld geeft van het veranderde Oost-Duitsland want alles is gloednieuw en prima verzorgd. We gaan voor de koffie en dan naar het Touristen bureau dat aan een gezellig plein ligt met een fraaie fontein en een groepje zingende kinderen die er iets te fris gekleed bij staaan want warm is het vandaag allerminst. Eén speelt zelfs viool en twee anderen gaan met de pet rond, erg leuk. We krijgen bij de VVV en goede kaart met een route langs alle bezienswaardigheden van de stad (200.000 inw.). Er zijn werkelijk zoveel cultuurhistorische gebouwen, huizen, kerken en stadspoorten te zien dat we echt wel de hele dag nodig hebben. Na de oorlog moest Rostock het paradepaardje worden van de DDR en veel gebouwen werden met karakter herbouwd en veel kunst geplaatst. Ook de nieuwbouw is met veel gevoel voor architectuur neergezet en daarom zijn ook veel gebouwen, winkels en huizen best het aanzien waard. Wat een beetje triest is dat is de haven - ooit een heel belangrijke Hanze haven - lege kade is met een oude sleepboot, een sjofele driemaster en de onvermijdelijke rondvaartboot, jammer. Het is al vier uur geweest als we weer in ons 'huisje' arriveren. Het was een heerlijk maar koude en zonloze dag. We nemen er een borrel op. (Ga met de muis over de foto's).

Woensdag 25 mei, Alweer verkassen. Het weer is bewolkt, geen zon, best fris en soms wat miezer. We gaan naar Flessenow, naar de "Seecamping" van een NL-stel dat hier al twintig jaar deze camping heeft. De weg hierheen is zoals zo vaak bij campings de laatste kilometer(s) zijn het slechts, het is net alsof de overheid voor die laatste meter dan geen geld meer heeft. De camping is mooi geworden, ruime plaatsen, frisse toiletgebouwen, een nieuwe receptie met kleine winkel en heel gastvrije mensen, Marc en Jenny. Het is precies twaalf uur als we de car 'op stroom' zetten, dus straks lunch in eigen huis. Het weer warmt een heel klein beetje op maar zonnig wordt het niet. Morgen weer een dag.

Donderdag 26 mei, Voor vandaag staat een bezoek aan Schwerin op het programma. Helaas werken de weergoden niet mee, het miezert al de hele nacht en het zal vandaag niet veranderen, hooguit erger worden, althans zo zijn de voorspellingen. Schwerin ligt op een twintigtal kilometers vanaf de camping en route erheen loopt door een hele fraaie natuur: bos, glooiende velden, meren en vennen. Daardoorheen slingeren talrijke fietspaden die de mooie natuur van dichtbij laten zien. We parkeren snel in één van de vele parkeer-garages van Schwerin en gaan - na de koffie - op weg door de Mecklenburgstrasse, een leuke opgeknapte straat met talrijke fraaien panden, leuk aangekleed met bomen en lantaarns. Dan door de Schlossstrasse die zoals u al vermoedt naar het Schloss Mecklenburg loopt. De stad Schwerin is gesticht rond het jaar 1120 door verre voorouders van het geslacht Mecklenburg, oorspronkelijk zonder de 'c'. Het is jammer maar het Schloss staat stevig in de steigers en een fraaie foto is nauwelijks mogelijk. We gaan het Schloss bekijken, van binnen en van buiten.
We beginnen bij een werkelijk fantastische collectie porselein het meeste gedateerd rond 1750. Het is zo verfijnd en zo kleurrijk echt de moeite waard. Jammer gewoon dat porselein in deze vorm een beetje in de hoek van de kitsch staat. Daarna gaan we door de vertrekken waarin de hertogen van Mecklenburg rondgelopen hebben. Het is een bijna sprookjesachtig kasteel maar in de vroege geschiedenis zou zelfs slavernij aan de orde zijn geweest. De kamers zijn echt allemaal heel fraai vorm gegeven en gedecoreerd - overigens meestal met een schilderij van een of andere hertog of zijn gemalin. Vooral de decoraties van de plafonds zijn schitterend maar we krijgen te horen dat de meeste decoraties aan het plafond in die tijd van papiermaché gemaakt werden. Als we willen lunchen is het restaurant op de 2' etage gesloten, we moeten naar de Oranjerie, maar ook daar zijn we niet welkom vanwege een grote groep die daar eet. Wat een ellende. We gaan de tuinen in en die zijn zeker ook heel fraai te noemen maar niet van het niveau Herrenhausergarten. Het weer wordt er niet beter op en we houden de paraplu maar in de hand. We gaan de stad in, vele fraaie gevels en panden in smalle en breede straten en best veel leuke restaurantjes, eethuisjes en koffie tentjes - vooral bakkers doen het goed hier. Na enig zoeken vinden we ook de ingang van de Dom St Maria en St Johannes, wij vinden 'm alleen maar groot eigenlijk nergens mooi, tja is dat nou goed of juist weer niet? Schwerin lijkt ook een grote cultuurstad te zijn gezien het aantal concerten, opera's en theatervoorstellingen dat aangekondigd wordt. Het is goed toeven in Schwerin! Als we naar onze car rijden is het weer nog steeds pet en we komen ook nog in de avond file van het verkeer wat de stad uit wil, hoe herkenbaar. We vonden het ondanks het weer heel prettig in Schwerin. Welterusten.
En dan dit nog!! Bij veel van onze bezoekjes aan steden bestuderen we vooraf ons reisboek voor Duitsland maar na zoveel bezoekjes valt het steeds meer op, je moet elke stad bezoeken zegt het reisboek, want de één is de bekoorlijkste, de ander is de meest harmonieuze (wat dat ook moge zijn), weer een andere heeft een belangrijke geschiedenis enz. tja, is dat nou behulpzaam bij je keus of juist niet? Wij hebben tevoren een aantal steden op ons wensenlijstje gezet en die bezoeken we, lekker puh!
Klik hier als je op Wikipedia meer wilt lezen over Hendrik van Mecklenburg-Schwerin, de gemalin van Koningin Wilhelmina.

Vrijdag 27 mei, Het weer was gisteren pet en is vandaag nog steeds pet, dus geen reden om hier te blijven, zo redeneren wij dan en dus gaat de car weer aan de haak en gaan we richting Hamburg, naar Camping Land an der Elbe. Vanwege heel veel files op de snelweg stellen we Mw. Tomtom zo in dat we die vermijden. Maar we zijn amper op pad of Mw. Tomtom stuurt ons een paadje in naar een brugje van amper drie meter breed dat uitkomt in een 30 km zone van een groepje huizen. Emmie roept wanhopig als dit zo doorgaat dan ben ik niet blij. Het duurt inderdaad een tijdje maar daarna zitten we weer op de gewone weg. We nemen overal de tijd voor, zo zijn we extra laat vertrokken want de campingbaas heeft gemaild dat ie van 13 tot 15 uur pauze heeft. Toch is het kwart over twee als we aankomen, dus wachten denk ik en ga de camping alvast verkennen. Als ik terug kom staat Emmie wanhopig te roepen dat de campingbaas ons zoekt om ons er in te laten. Het is drie uur als we aan de thee zitten en wel in de zon, zo kan 't ook. Neem een borrel.

Zaterdag 28 mei, Het is prachtig weer, zonnig en bijna windstil. Voor het eerst in lange tijd zitten we 's morgens aan de koffie buiten voor de caravan met een knäckebrötje met aardbeien, heerlijk. Na de lunch gaan we naar Winsen, een stadje hier dichtbij. Er is een middeleeuwse markt aan de gang rondom het meer dat bij het Schloss Winzen hoort. Het is erg leuk, vooral om te zien hoe de deelnemers zelf genieten van hun 'optreden', zich prima op hun gemak voelen in hun - vaak - zelfgemaakte 'middeleeuwse' kleding en rondhuppelen rond hun naar 'authentiek'? voorbeeld gemaakte tenten. Het is natuurlijk - als je goed kijkt - vooral een markt waar 'rommel' (of zo u wilt spullen) aan de man gebracht moet worden. We gaan ook het stadje Winsen even in en het is fijn dat de markt er is want er zijn nu echt flink wat mensen 'op de been' terwijl het anders op zaterdagmiddag uitgestorven is. Een ijsje - vooral groot en niet zo lekker - wat boodschappen en dan weer naar de car in de zon met een boekje, heerlijk.

Zondag 29 mei, Het weer is donker, geen zon en dreigende luchten en tegen twaalf uur regen, jammer. Maar na de lunch gaan we toch op pad, je kunt iets verderop met een veerboot de Elbe oversteken en dan een rondje maken via allerlei dorpjes en het stadje Geesthacht. Het is een leuke route maar eerst zien we niet veel van de Elbe waar de dorpjes achter de dijk liggen. Maar dan verderop gaat de weg over de dijk en is de Elbe goed te zien: een snel stromende rivier die echt heel brede uiterwaarden heeft met zo te zien recent opgehoogde en verbreede dijken. In het stadje Geesthacht worden we snel meegevoerd naar de daar aanwezige kermis - die ze Jahrmarkt noemen. Het is een groot vermaak vooral voor de ouders met kinderen en de tieners die zich willen profileren door in steeds gedurfder attracties te gaan. We verlaten de kermis op zoek naar het centrum dat we niet kunnen vinden (helaas Mw. Tomtom in de auto gelaten). De zon komt ook nog tevoorschijn en al snel is het te warm voor onze jassen. Als we een paar langs de weg zittende 'oudjes' de weg vragen zeggen ze ons niet te verstaan. Het blijkt een Iers echtpaar te zijn dat een paar dagen op de kleinkinderen gaat passen. Het is zo gezellig te kletsen over hun en onze reizen dat de tijd ongemerkt voorbij gaat. Heerlijk die spontane 'encounters'. We gaan terug naar de car, de zon schijnt nog heerlijk en we genieten van een wijntje. Geniet ook maar drink ...eh wat was dat nou ook al weer? Volop? Voluit? of met mate? Kan het me niet meer herinneren.